Wonderful Indonesia - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Ellen Klijnstra - WaarBenJij.nu Wonderful Indonesia - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Ellen Klijnstra - WaarBenJij.nu

Wonderful Indonesia

Door: Ellen Klijnstra

Blijf op de hoogte en volg Ellen

30 September 2016 | Indonesië, Kuta

Hallo allemaal!

Vandaag is het precies 3 weken dat ik op reis ben en een mooi moment om eens een stuk te schrijven. Ik zit nu onder een boom op het strand in Bali (Kuta) en kijk uit naar alle surfende mensen. Een stukje naast mij spelen wat hippies op een gitaar en een trommel en wordt er wat gezongen. Een zee briesje zorgt voor wat verkoeling op deze bijzonder hete dag. Erg relaxed allemaal en echt een plekje om zorgen achter je te laten en heerlijk tot rust te komen. Zorgen achter me laten is gelukkig niet ter sprake, wel een moment van omschakelen. Vanochtend hebben Paul en ik afscheid moeten nemen van elkaar na 3 fantastische weken samen in Indonesië.  Ons gedeelte samen zit erop en Paul vliegt weer terug naar NL. Het afscheid nemen op de airport kan ik niet anders omschrijven dan stom en kut. Om de fijne herinneringen op te halen hier een verslag van de afgelopen 3 weken :).

De eerste week van onze reis brachten we door op Java. Na een korte stop in Jakarta zijn we met de trein dwars door Java gereisd naar Yogjakarta. Een hele mooie treinreis waarin veel van het landschap te zien was. Groene rijstvelden, bananenbomen, palmbomen, heuvels, bergen, riviertjes en veel lokale bevolking (met het hele gezin op 1 scooter, pappa, mamma en de 2 kinderen, of een geit op de scooter vervoeren om maar een paar dingen te noemen). In Yogja zijn we 3 dagen gebleven. We hebben de stad verkend, ook door de 'rauwe'  off- tourist wijkjes en steegjes gelopen waar je pas echt een goed beeld en indruk krijgt hoe de mensen hier wonen en leven. Genoeg vervallen hutjes gezien waar een heel gezin in woont wat nog kleiner is dan de opbergschuur van mn ouders in de achtertuin.... Vanuit Yogja worden veel tours georganiseerd voor toeristen naar de tempelcomplexen Prambanan en de Borobudur. De Prambanan wilden we overdag bezoeken maar we hadden niet zoveel trek in een typische toeristen tour. Na wat lezen en vragen kwamen we erachter dat je heel makkelijk met het lokale busvervoer ernaartoe kan. We hadden gelezen dat het een groot avontuur zou zijn, maar dat viel heel erg mee! Misschien omdat ik de bussen in Rome al geen 'avontuur' meer vind ;). Wel waren Paul en ik een highlight in het busje (dat ben je al snel als je ergens als enige toerist tussen de locals bent hier) en werd er uitgebreid naast ons geposeerd voor foto's. De Prambanan vonden we erg indrukwekkend en mooi. De volgende dag zijn we met zonsopkomst bij de Borobudur geweest wat erg magisch en indrukwekkend was. Onze volgende stop op Java was Malang waar we met de nachttrein naartoe  zijn gegaan. Vanuit hier hebben we 1 dag een wandeling in de bergen gemaakt naar een mooie waterval. Daar heb ik mijn eerste ervaring met apen gehad wat niet al te best was; een lekker chocolade broodje en mn flesje cola heb ik helaas moeten afstaan omdat die beesten als gekken op je af vlogen en enorm brutaal waren! Na 2 dagen Malang en omgeving vlogen we naar Flores! Hier keek ik erg naar uit, enerzijds om niet meer in steden te zijn die vies zijn, chaotisch, stinken, afval, vissenkoppen in de goot, ratten, vervallen 'gebouwen'. Ja ik had flink zin in natuur :).

Een van de dingen waar ik erg naar uit keek was de trip naar Rinca National Park daar. We zaten in een prachtig hotel met een adembenemend uitzicht over de zee en een stuk kustlijn. De eerste dag hebben we heerlijk bij het zwembad gechilld en genoten van het heerlijke weer en het uitzicht en alle luxe. De tweede dag zouden we de trip doen maar toen ben ik 's ochtends erg ziek wakker geworden en hebben we uiteindelijk de trip moeten cancelen. Om een lang verhaal kort te maken kwakkelde mn gezondheid vanaf dat moment. Die dagen had ik erg last van mn maag en darmen, maar ook (waarschijnlijk bijwerkingen van de malariapillen) duizeligheid, hartkloppingen, benauwd, 1 keer zelfs hyper ventileren dus dat was geen pretje. Na de paar dagen Flores zouden we een zware 3 daagse trek in de bergen doen in Lombok. Paul was inmiddels ook niet zo lekker dus we hebben vooral onze rust gepakt op Flores en 1 dag nog een mooie wandeling langs de kust gemaakt waar we een super mooi en paradijselijk stil strandje zijn tegengekomen :).

Gelukkig waren we net goed genoeg opgeknapt om de 3 daagse trekking door te laten gaan op Lombok. We gingen de mount Rinjani (3726 m) beklimmen, een 3 daagse trekking naar de summit  en weer terug. We zaten in een groep met 10 man en het was een groot avontuur vanaf moment 1! 'S ochtends na het ontbijt en de briefing vertrokken we met zn tienen in de achterbak van een pick -up truck voor een rit van een klein uur naar een hoger gelegen bergdorp. Daar ontmoette we onze gids en gingen we van start. De trekking was 3 dagen veel lopen, klimmen en klauteren (zo'n 8 uur per dag) en sommige paden waren nou geen paden te noemen maar meer een steile onherbergzame helling waar we doorheen moesten ploeteren op een manier. Dit maakt het natuurlijk wel heel uitdagend! Al het eten voor de 3 dagen voor de hele groep en de tenten waar we in sliepen werden door de porters gedragen. Zij dragen een grote bamboestok schuin op een schouder met aan beide uiteinden een grote rieten mand met alle spullen. Bij elkaar zo'n 25 kilo! Ongelooflijk hoe ze daarmee op 1 schouder kunnen lopen, maar nog verbijsterender: ze lopen op teenslippers en rennen  daarmee de berg op en af (ja ook over de rotsblokken). Zelfs na 3 dagen dit fenomeen te hebben gezien bleef ik me erover verbazen. Na een eerste vermoeiende dag lopen en klimmen bereikten we het base camp (op ong. 2600m). Hier sliepen we in tentjes (lekker fris, dus warm aangekleed lagen we in de slaapzakken) en vanaf dit punt vertrokken we 's nachts op  02.30 voor de trek naar de top die we met zonsopkomst zouden bereiken. Deze trek is erg populair en best wel wat backpackers  doen dit, dus het was een rij lichtjes in het donker richting de summit (wat er best mooi en sprookjesachtig uitzag). Na 2 uurtjes verspreidde dit zich omdat iedereen zn eigen  tempo had. Het stuk naar de top was erg zwaar en moeilijk, het is niet even een bergpaadje omhoog lopen. Vooral het laatste stuk (ik deed er een uur over) was loodzwaar. Ik schat een hellingen van 40% met zand, gruis en stenen dus je gleed continu omlaag. Uiteindelijk op mn laatste fysieke en mentale kracht heb ik de top bereikt! En wat een uitzicht en beloning!

De daling van de top terug naar het base camp was ook nog wel lang en pittig, we kwamen redelijk laat aan dus voor ons was er geen tijd meer om te rusten. Snel ontbijten, spullen pakken  en verder afdalen (2 uur). Ja, dat was even doorbijten. 'S middags konden de spiertjes even tot rust komen in een hotspring  maar daarna was het weer verder lopen. Toen nog een nacht in de tent en de volgende dag stond nog 8,5 uur lopen op het programma, eerst 2,5 uur flink klimmen en daarna nog zo'n 6 uur dalen. Het laatste stuk was erg mooi, het was net een oerwoud/ jungle waar we doorheen liepen! Het was flink door de spierpijn heen bijten maar we zijn weer veilig beneden gekomen :). Toen kwam het heerlijke moment en dat was off to Gill Air! Een heerlijk ultiem vakantie eiland; klein, alleen zandwegen,  geen auto's en vooral strand, zee, zon,  palmbomen en gezellige barretjes.  Hier hebben we 2 dagen doorgebracht, waarvan we 1 dag een snorkel trip hebben gedaan. Prachtig! De zee is zo blauw en helder dat is ongelooflijk en zie je in Europa niet. We hebben zeeschildpadden gezien, koraal en heel veel tropische vissen. Na Gill zijn we met de boot naar Bali gegaan en hier hadden we nog een paar dagen. We zaten weer in een prachtige cottage met uitzicht op de heuvels, rijstvelden en de ondergaande zon. Omdat dit ook de laatste paar dagen samen waren hebben we het rustig aan gedaan. We hebben in de omgeving gewandeld maar ook bij het zwembad gelegen, lekker een boekje lezen etc.

Ik zit hier nu onderhand al een tijdje op het strand mn verhaal te typen maar het zijn uiteindelijk maar een paar fragmenten van de reis wat ik heb omschreven. We hebben zoveel gedaan, gezien en ervaren dat ik nog wel 10 van dit soort verslagen kan typen over de afgelopen 3 weken. Maar dat gaat een overkill  worden en daar doe ik lezers ook geen plezier mee ;). Met de gezondheid gaat het inmiddels al beter, maar bij elkaar heb wel 2 weken lopen kwakkelen en van allerlei dingen last gehad.

Morgen vlieg ik naar Singapore en gaat er een nieuw gedeelte van mijn reis beginnen, het alleen backpacken!  Voor de komende 2,5 week staan Singapore en Maleisië op het programma. Het is nu nog  even omschakelen; je legt wat andere accenten als je samen aan het reizen bent met je vriend. Je wil vooral samen zijn en zoekt ook mooie accomodaties op (zoals een eigen luxe cottage met veranda en uitzicht) en vanaf nu wordt het hostels, en gaat het meer om de dingen doen en mensen ontmoeten en spontane dingen. Ik weet zeker dat ik die afwisseling leuk ga vinden en als je eenmaal in die flow zit dan raakt het rotte moment van afscheid genomen hebben steeds meer op de achtergrond. Foto's ga ik straks ook uploaden dus die komen er nog aan! Voor nu hastalabyebye en tot de volgende blog! :)

Liefs,
Ellen

  • 30 September 2016 - 11:45

    Marlies:

    Ellen, bedankt voor jouw uitgebreide verslag. Wat een bijzondere ervaringen en er gaan nog vele bijkomen. Paul komt je uiteindelijk weer ophalen, en wat zal jij hem dan veel te vertellen hebben. Het gaat je goed en ik zie uit naar vervolgverhalen en foto's. XMarlies

  • 30 September 2016 - 15:25

    Diana:

    Wat leuk om over jullie avonturen van de afgelopen weken te lezen! Nu komt er een volgende en spannende etappe van je reis aan en dat zal vast ook heel bijzonder worden. Geef jezelf rustig de tijd om aan het alleen reizen te wennen en geniet ervan :-).

  • 01 Oktober 2016 - 02:57

    Ellen Klijnstra:

    Marlies en Diana dank jullie wel! De foto's uploaden ging nogal lastig maar als het goed is staat er nu een selectie bij dit verslag :)

  • 01 Oktober 2016 - 09:08

    Anne:

    Wauw El, het klinkt fantastisch!! Erwin en ik zijn jaloers ;) Pittig om afscheid te nemen van elkaar, maar ik weet zeker dat je het geweldig gaat hebben. Geniet ervan! Liefs, Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Actief sinds 30 Nov. 2009
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 14411

Voorgaande reizen:

09 September 2016 - 15 Januari 2017

Zuid-Oost Azie en Australie!

29 December 2009 - 20 Mei 2010

New Zealand!!

Landen bezocht: