Singapore & Maleisie - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Ellen Klijnstra - WaarBenJij.nu Singapore & Maleisie - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Ellen Klijnstra - WaarBenJij.nu

Singapore & Maleisie

Door: Ellen Klijnstra

Blijf op de hoogte en volg Ellen

17 Oktober 2016 | Thailand, Krabi

Hallo allemaal!
Hier weer een update over mijn reis, inmiddels zijn we alweer 2,5 week verder en is er natuurlijk veel gebeurd! Momenteel zit ik in Krabi town in Thailand, gisteren ben ik naar Thailand gereisd vanuit Maleisie. Veel mensen vragen me hoe het alleen reizen gaat, om die brandende vraag maar meteen te antwoorden, ik vind het tof! Alles is tot nu toe gelukkig ook goed gegaan en echt helemaal alleen ben je hier niet als backpacker ;).

1 oktober vloog ik vanuit Bali naar Singapore en na een wat vermoeiende vlucht met weinig beenruimte en schreeuwende kinderen achter me was ik blij om het vliegtuig te verlaten. 'S avonds (redelijk laat) met de metro naar mijn hostel wat in Chinatown lag. Ik herinner me nog goed het moment dat is met mn backpack en verhit van de hele reis omhoog de metro uit liep en midden in het bruisende Chinatown belandde waar het eten en drinken nog in volle gang was! Wauw ik ben er! Ik mengde me al snel tussen de straat geluiden, gekleurde lampionnen, overal eettentjes op straat en vooral veel mensen. Nu kreeg ik toch echt het gevoel dat 'mijn eigen' reis begonnen was. Nu liep Paul natuurlijk niet naast me, dat was nog even wennen. De 2 dagen daarna heb ik Singapore verkend, althans het centrum, en wat een plek is het! Ik vond het zelf een hele gave en fijne stad (of staat eigenlijk). Het was er schoon, efficient, mensen lopen er verzorgd bij, iedereen stond open voor een praatje eniet natuurlijk een impressive business district (skyline) en de Gardens at the Bay area. Aan de andere kant was het ook lichtelijk apart want je moet je er erg in toom houden (zo'niet schone en efficiënte stad komt niet uit de lucht vallen): kauwgom eten is verboden, afval op straat (sigarettenpeuk, papiertje) levert je een boete van 300 euro op, net zoals eten en drinken in de metro en roken op een plek waar het niet is toegestaan kost je een kleine 700 euro. Singapore wordt daarom ook de 'city of fines' genoemd. Politie in uniform zie je niet, ze lopen in burger rond. Eén avond ben ik naar de show geweest bij Gardens at the Bay, een lichtshow met muziek wat erg indrukwekkend was :). Ook het rondlopen 's avonds in het donker en alle lichtjes van de skyline zien is iets omziet te vergeten...

Na 2 dagen was het tijd om naar Maleisië te gaan! Ik ging met de trein van Singapore naar Kuala Lumpur. Alleen...., het treinstation lag niet in Singapore maar al over de grens in Maleisië. Ik had op internet al mn ticket gekocht en uitgezocht hoe ik met het OV naar het betreffende treinstation kon komen. En dat was nog een hele rit! Totaal ben ik van deur tot deur 2,5 uur bezig geweest. Eerst met de metro naar de rand van Singapore, daar de bus pakken die de grens over gaat. Dit was allemaal niet duidelijk hoe dat werkte, ik wist alleen dat ik eerst doorr de douane (checkpoint) van Singapore moest, dan weer een stuk in de bus en dan door de douane van Maleisie. Gelukkig met vragen en de mensen massa volgen werd het vanzelf al duidelijk. Maar bij elkaar duurde die 2 douane punten best lang. Je moest nog een stuk over de weg lopen het gebouw etc. Eindelijk in de trein kon ik genieten van een mooie reis Door heuvels met massa's palmbomen.

In Kuala Lumpur ben ik 3 dagen geweest en de stad doet toch heel anders aan dan Singapore. Waar je in Singapore overal mooie en schone straten / gebouwen vindt, staat in KL alles Door elkaar. Nieuw (modern) en oud (vervallen), meer troep en stank, en er wordt nog heel veel gebouwd in de stad. Als je van de ene highlight naar de andere loopt loop je vaak Door een kaas bouwterrein waar geen stoep is en je dwars door heen moet. Ik heb nergens anders zo vaak gedacht 'hoe werkt dit hier' :p het was vaak nogal vaag. Alsof je ineens in een achteraf wijk bent beland. De smeltkroes van bezigheden, culturen en religies was wel leuk om te zien in deze stad!

Na de dagen in KL had ik ook wel behoefte om de stad weer te verlaten en vooral om de natuur in te gaan. Taman Negara National Park was dan ook mijn volgende bestemming, één van de oudste regenwouden/ jungle ter wereld (ja nog ouder dan de Amazone). Ik ben meteen lokale busvervoer erheen gereisd, dat wil zeggen tot een bepaald punt en vanaf daar met een bootje de jungle in. Deze boottocht van 3 uur vond ik echt een highlight! Ik wilde sowieso met een bootje Door de jungle varen omdat dat een hele unieke en andere ervaring is dan alleen wandelen. Ik begon me steeds meer te beseffen dat ik echt naar een afgelegen natuur plek ging. Het 'dorpje' wat de uitval basis was, was ook niet meer dan accommodaties, wat tour operators en eettentjes. Maar toch had het een hele fijne en huiselijke sfeer :). Het hostel waar ik verbleef lag tegen een heuvel aan bij de rivier, dus ik had een mooi uitzicht. Ivm laagveen was ik bijna de enigste daar :p. Ik had een 4 pers. kamer dan ook voor mezelf. De volgende dag heb ik Door de jungle gewandeld, je kon prima zelf een aantal aangegeven wandelingen doen. Alleen als je echt diep de jungle in wilde moet je met een gids/ georganiseerde tour. Ik vond het Door de jungle lopen een hele ervaring! Zoveel groen en dicht begroeid gebied, de geluiden, de beesten (dat vond ik iets minder). Ik heb een kleine slanog gezien, wat vogels, veel insecten, soort van eekhoornsen pauwen maar dan anders en apen gehoord. Dat ik niet naar de jungle kom voor de dieren blijkt ook uit het volgende :p. Er zat een sprinkhaan op mn kamer (en ik hou dus niet van insecten). Ik vond dat ik nu toch echt moest proberen om hem zelf te vangen en naar buiten te gooien. Ik heb er en kwartier gestaan/ pogingen ondernomen maar gaf het uiteindelijk op. Toen heb ik een mannetje van het hostel personeel laten komen en gevraagd of hij die sprinkhaan uit mn kamer wilde halen :p. To, sommige dingen zullen nooit veranderen ;) haha.

Na het jungle bezoek was het avontuur nog niet over: mijn volgende bestemming was de Cameron Highlands en ik had beslopen om er met lokaal vervoer naartoe te gaan. Nergens kon je iets vinden over lokaal vervoer, alleen de overpriced toeristen bussen. Ik had op internet iets gelezen over de dorpen waar je dan moest overstappen als je met de lokale bussen wilde. Ik had dit bij het hostel mannetje gecheckt en die zei dat het inderdaad op zo' niet manier kon. Meer wist ik niet, ik had er de hele dag voor uitgetrokken en dacht we zullen wel zien hoe het gaat en waar ik eindig ;). Om een lang verhaal kort te maken; het werkte, 1 dorp waar ik moest overstappen was een ander dorp, maar een vrouwtje van de tickets had alles opgeschreven en zo vond ik mn weg van dorp naar dorp. De reis was een om niet te vergeten, local style in bussen uit de jaren 50 en 60 waarvan de deuren geen eens meer dicht konden! Bovendien was het ook qua natuur weer een prachtige tocht, vooral het laatste stuk waar je de hooglanden in gaat.

De Cameron Highlands is, zoals de naam al zegt, een hoogvlakte op 1500 meter wat bekend staat om de prachtige natuur (bergachtig) en de glooiende thee velden. Je kunt er heerlijk wandelen en dat heb kier ook 2 dagen gedaan met mensen van het hostel die ik daar heb leren kennen. Wederom was het een klein dorpje waar ik verbleef (wel echt een bergdorp sfeer) dus het was er snel gezellig, alle eetgelegenheden zaten langs 1 straat dus daar kom je 's avonds veel mensen tegen :). Na de wandeltochten en de thee velden heb ik besloten om de laatste dagen dat ik in Maleisië was op een eiland door te brengen en te relaxen. Langkawi island was mn volgende en voor Maleisië laatste bestemming! Tijdens de reis er naar toe kwam in 2 Nederlandse meisjes tegen (toevallig uit Utrecht en Amersfoort ;) ) die daar ook naartoe gingen, dus met hun heb ik mn laatste dagen daar door gebracht. Een dag zijn we naar de cable car gegaan: een gondel die de bergen ingaat en boven was ook nog een indrukwekkende skybridge waar je overheen kon lopen, op 700 m hoogte maar ook nog eens 100 m boven de grond op die hoogte. Helaas was het hoogste gondelstation en de skybridge in wolken gehuld dus we hadden geen uitzicht en de skybridge hebben we dus ook maar laten zitten. Desalniettemin was het deel zonder wolken van de rit omhoog in de gondel mooi! In de rij voor de gondel was ik zelf ook even een toeristische attractie ;) er stonden achter mij 6 mini Indonesische vrouwen en ik stak er dus met kop en schouders uit als lange Hollander. Die vrouwen wilde allemaal met me op de foto en waren hard aan het lachen omdat ik zo lang was. Maar andersom hadden wij ook erg veel lol om die vrouwen omdat ze als pinguïns achter me aan waggelden! Bij de foto's van dit reisverslag zul je wel zien wat ik bedoel ;)

Ik ben nu dus in Krabi town in Thailand, het regenseizoen is duidelijk begonnen wat betekent dat er 's ochtends en eind van de middag een korte fikse bui valt en verder is het droog, warm en bewolkt. De komende 2 weken reis ik door Thailand, het zuiden van Thailand tot aan Bangkok. Weer een nieuw land en een hele andere cultuur dan Maleisië. In Maleisie overheerst de moslim cultuur, dus er is amper alcohol (bij Taman Negara en Cameron Highlands werd amper tot geen alcohol geschonken en was het zelfs verboden in het hostel). Het concept van gezellig in een bar een drankje doen was dus niet op alle plekken aanwezig afgelopen weken, wat juist voor mij als 'alleen reizende' voor gezelligheid zorgt of een handige manier is om mensen te leren kennen. Het is niet iets wat is heel erg heb gemist, maar dat het hier in Thailand meer mogelijk is, is wel een welkome afwisseling ;)

Tot de volgende blog!

Liefs,
Ellen

  • 17 Oktober 2016 - 12:16

    Daniellle Van Dijk:

    Ha lieve Ellen,

    Wat leuk weer een bericht te ontvangen en wat fijn dat alles goed is gegaan. ik heb weeven een schietgebedje voor je gedaan bij die reis in de jungle. hier alles goed. take care en veel liefs van ons allemaal hier.x
    danielle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Actief sinds 30 Nov. 2009
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 14409

Voorgaande reizen:

09 September 2016 - 15 Januari 2017

Zuid-Oost Azie en Australie!

29 December 2009 - 20 Mei 2010

New Zealand!!

Landen bezocht: